NAAR BOVEN

▲▲▲▲

▲▲▲▲

De laatste 5 aanvullingen

Het laatste nieuws

Bewoners die zijn overleden

Wijkagent en BOA

Komende werkzaamheden

MFC De Bogen

U kunt de commissie bereiken via

Huurderscommissie@
DeBogen-Harderwijk.nl


P. Pellikaan is de woonadviseur voor de huurders van Omnia Wonen in het complex van De Bogen Info@OmniaWonen.nl


De huurderscommissie heeft elke
laatste dinsdag van de maand
een overleg met de woonconsulent
van Omnia en de VvE van De Bogen


Stichting Huurdersorganisatie
Omnia Wonen


HEEFT U EEN
SPOEDEISEND REPARATIEVERZOEK
BUITEN DE OPENINGSTIJDEN
VAN OMNIA?

Belt u naar (0341) 27 87 77

Zij verbinden u automatisch door
met de storingsdienst van Omnia


Heeft u een klacht?

Laat het ons weten als u
niet tevreden bent


Of stuur een brief of mail naar

Klachtenadviescommissie Noord Veluwe

t.a.v. het secretariaat

Postbus 270

3840 AG  Harderwijk

E: secretariaat@
klachtenadviescommissie.org


Klik op een foto voor een uitvergroting



Dick van Ittersum (vz)

B91

06-22 94 33 32

Dick.van.Ittersum@hetnet.nl

Anja Kruijsbergen (sec)

T16

06-21 26 53 98

AnjaKruijsbergen@gmail.com

Rein Schurer (pen)

T25

06-41 84 29 80

RSchurer@kabelfoon.nl

Sander Essenburg

B115

06-14 46 26 13

SPE115@solcon.nl

Jan Huisman

B101

06-53 62 27 71

Huisman@chansonbeheer.nl

Tim Loedeman

B103

06-13 67 65 49

LoedemanT1@kpnmail.nl

  • UPDATE VAN DE VOORZITTER

Het lijkt mij goed eerst iets te vertellen over de gewijzigde samenstelling van onze commissie. Voor de leden is er een nieuwe taakverdeling.


Miep van Schie maakte een ongelukkige val met als gevolg een zware operatie. Zij verblijft nu in een revalidatiecentrum in Elburg. Begrijpelijk dat zij haar taken voor de commissie momenteel niet kan uitvoeren.


Met Thea Schreiber hebben wij afgesproken dat zij geen externe contacten meer doet: geen contact via telefoon of mail dus. Rein Schurer heeft ook een zorgelijke tijd beleefd na ernstige ziekte. Gelukkig herstelt hij langzaamaan goed en houdt hij zijn taak als penningmeester perfect bij. Sander Essenburg voelt zich op zijn plaats in de commissie en is beheerder van de groepsapp geworden.


En dan hebben wij een nieuwe secretaris! Wij zijn heel blij met Anja Kruijsbergen. Zij heeft tot onze volle tevredenheid al tweemaal een prima verslag gemaakt. Heel fijn is ook het toetreden van twee nieuwe leden: Jan Huisman en Tim Loedeman.
Zij maken dat de commissie weer voltallig kan functioneren. Beiden zorgen zij voor een frisse en actieve kijk op onze doelstellingen.


In het afgelopen halfjaar zijn de entrees van een coating voorzien. Het ziet er mooi uit: een goede verbetering! Maar de entrees zullen er nóg mooier uit gaan zien. Complex ‘De Bogen’ bestaat namelijk 20 jaar (2005-2025) en dat mag wel wat aandacht hebben. Tijdens de komende Burendag gaat dit feit een feestelijk accentje krijgen. De bedoeling is, dat de wanden van de entrees verfraaid worden met een mooie (metalen) decoratie. Na overleg met onze commissie is de Activiteitencommissie nu bezig met de voorbereiding ervan.


Een minpunt vinden wij de situatie in de beneden kelder met de berghokken. Jarenlang was de ruimte beneden gewoon leeg en opgeruimd. Afgelopen jaar stond er ineens afval, rommel (met name in de tussenruimte onder blok 2). Nu staan er weer drie tv-toestellen. Slordig!! De kelder is niet bedoeld voor het dumpen van privé-spullen!


Dan is er ook een probleem met de entree naar de parkeerkelder. Bij zware regenbuien stroomt het water de ingang binnen en staat links en rechts soms een paar centimeter hoog! Met natte voeten in je auto stappen is niet leuk. De Technische commissie heeft toegezegd drempeltjes aan te leggen om het water te keren. We hopen dat het probleem dan opgelost zal zijn.


Bij bovenstaande laat ik het voor deze keer. Er zijn natuurlijk nog wel meer dingen die onze aandacht hebben. Wij willen graag functioneren als bemiddelaar voor algemene zaken tussen huurders, eigenaren en Omnia Wonen. Laat uw zorgen horen en zie daarvoor de ledenlijst aan de binnenkant van de omslag van ‘De Bogen in Beeld’.


Dick van Ittersum, voorzitter



  • MOGEN WIJ ONS EVEN VOORSTELLEN?

Wij zijn de SHOW. Dat staat voor Stichting Huurdersorganisatie Omnia Wonen. Wij zorgen dat er wordt geluisterd naar de wensen van huurders.












Met Omnia Wonen en uw gemeente praten wij over alles wat met wonen te maken heeft. Een onafhankelijke organisatie vóór en dóór huurders.

De SHOW is de sparringpartner, woordvoerder en belangenbehartiger voor jou. Wij willen dat iedereen een huis kan huren die bij hen past: betaalbaar, goed onderhouden en in een fijne buurt.


Wilt u meer van ons zien?

Kijk eens op onze website. Daar vertellen wij meer over wie wij zijn. En vooral wat wij voor u doen!

Want ook als u ons niet kent, werken wij hard in uw belang!

Stichting Huurdersbelangen Omnia Wonen


  • WAT DOET EEN HUURDERSCOMMISSIE?

De huurderscommissie zet zich in voor de belangen van de huurders op complexniveau. Zij hebben overleg en geven desgewenst advies aan Omnia over:

  1. Zaken die rechtstreeks te maken hebben met de woningen van hun complex en de directe woonomgeving
  2. Zaken die rechtstreeks van invloed zijn op de woon- en leefsituaties van hun huurders


U kunt hierbij ook denken aan onderwerpen als:

  1. Onderhoud van woningen en de directe woonomgeving
  2. Verbeteringen en renovatie van woningen inclusief het sociaalplan, servicekosten en onderhoud complex


Voor het behandelen van reparatieverzoeken in en rondom het complex (er is bijvoorbeeld een stoeptegel los of een lamp in de hal/portiek stuk) dan kan elke huurder hiervoor een reparatieverzoek indienen bij Omnia Wonen. Dit kan telefonisch, via de Omnia website of via een Omnia klachtenformulier.


Een huurderscommissie kan geen individuele problemen tussen een huurder en Omnia oplossen.

Wel kan zij de huurder advies geven over het inwinnen van informatie m.b.t. dit probleem.


  • MELDPUNT WET GOED VERHUURDERSCHAP
  1. De Wet goed verhuurderschap heeft als doel ongewenst gedrag van verhuurders van woningen of andere verblijfsruimtes te voorkomen.
  2. In de wet staan regels waar verhuurders zich aan moeten houden.
  3. De gemeente en/of Omnia Wonen kan een waarschuwing of een boete geven aan verhuurders die zich hier niet aan houden.
  4. Ook kunt u als huurder ongewenst gedrag van uw verhuurder melden.
  5. De wet beschermt woningzoekenden en huurders van woon- en verblijfsruimtes tegen ongewenst verhuurgedrag van:
  • Particuliere verhuurders
  • Verhuurbemiddelaars
  • Werkgevers die woonruimte voor buitenlandse werknemers verzorgen


Hiervoor kunt u dit contactformulier gebruiken.

Dit kan ook anoniem: u vult dan uw persoonsgegevens niet in. Het adres van de woonruimte waar de klacht betrekking op heeft is dan nog wel nodig.


Na het ontvangen van de mail of digitale melding zal er door een medewerker van de gemeente contact met u worden opgenomen om uw melding te bespreken.

In sommige gevallen zal er eerst een dossier worden opgebouwd, waardoor de afhandeling wat langer kan duren. Huurders van een woningcorporatie kunnen een klacht indienen bij de corporatie die de woning verhuurt. Die werkt de klacht zelf af.


Goede verhuurders houden zich aan onderstaande regels:

  1. De verhuurder mag de woningzoekende of huurder niet discrimineren.
  2. De verhuurder mag de woningzoekende of huurder niet bedreigen of bang maken.
  3. De verhuurder mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen.
  4. De verhuurder moet een schriftelijke huurovereenkomst opstellen.
  5. De verhuurder moet huurders goed en schriftelijk informeren over:
  • De rechten en plichten van de huurder (die niet in de huurovereenkomst staan).
  • De hoogte van de borg en wanneer de huurder die terugkrijgt als de huurovereenkomst eindigt.
  • Contactinformatie zodat de huurder de verhuurder kan bereiken.
  • Informatie over het meldpunt ongewenst verhuurgedrag van de gemeente.
  • De servicekosten door middel van een compleet overzicht van de kosten.


De verhuurder rekent alleen servicekosten die in de wet staan (zie artikelen 7:259 en 7:261 BW).

De verhuurbemiddelaar mag geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen.


Wordt er verhuurd aan buitenlandse medewerkers?
Dan moet de verhuurder ook:

  1. De huurovereenkomst los van de werkovereenkomst vastleggen.
  2. De huurder schriftelijk de hiervoor genoemde informatie verstrekken in de taal die hij begrijpt.


Er zal door de gemeente worden gecontroleerd als er sprake is van meldingen of bij verdenkingen van geen goed verhuurderschap.


HUURDERSCOMMISSIE